Potatis?

Jag och Hanna tidigare ikväll framför vårrulleståndet. 
Jag: Hon vill ha en, hon vill inte ha kött.
Man: Vill hon ha med 'totow?'
(Det är tofu berättar jag för Hanna som skakar på huvudet)
Jag: Nej
Man: Vill hon ha med glasnudlar?
Jag: Nej, då tar vi 'tawfo' (Tofu)
Man: Va? Vad sa du?
Jag: tawfu, pekar ner på min burk med tofu blandat med pommes.
Man: Nej vi har inte tofu.
Jag: Nehe ...
Man: Vill hon ha vegetarisk?
Hanna och Jag : JA! 
 
Inser några sekunder efter att han måste menat 'totow' som faktiskt är Potatis, ett ord jag lärt mig nyligen i dagarna. 

Jag lyfter upp en pommes från min burk och håller den framför honom
Jag: Är detta 'totow?'
Man: Nej nu fick nu ingen totow utan vegetarisk!!!!
Jag: Jag vet, hehe men är detta en 'totow'??? Samtidigt som jag fortfarande håller fram pommesen framför honom, dinglandes i luften.
Man: Skrattar och säger, Korrekt det är potatis.
 
Jag inser när vi går därifrån att det måste låtit jätte kul. Hur som helst, nu kan jag det! 
Dessutom kunde jag beställa tofu mixat med pommes idag, duktig jag blivit ;) 

Mottagna kommentarer:
Postat av: Beundrare

Det korrekta uttalet är tǔdòu (土豆) och skulle på svenska kunna översättas till to'dåo, typ.
http://translate.google.com/#zh-CN/sv/%E5%9C%9F%E8%B1%86

Svar: Tur att du är så duktig på pinyin Jacob.
DianaKines

2012-11-13 @ 14:28:34
Postat av: fsfs

fsa

2012-11-13 @ 14:29:37

Ta chansen och skriv något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Här hittar du min blogg:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0