Ett andra hem, bokstavligen.

Konversation mellan mig och kinesisk student

-Biblioteket stänger så tidigt
-När stänger det?
-22.00 

-Jag sov bara 5h I fredags
- Oj, vad gjorde du ?
- Jag pluggade …

-Vad ska du göra ikväll?
-Jag ska på på middag med vänner och sedan kanske gå på bio, vad ska du göra?
-Jag ska plugga ... det behövs.

Jag har förstått att kineser pluggar mycket.
Jag har förstått att mitt universitet är toppuniversitetet I Hangzhou. Hangzhou har ungefär lika många universitet som vi har I Sverige totalt. Mitt universitet är dessutom top 5 I Kina.

Det var en kines som frågade Jacob, under trailwalken I lördags, om vilket universitet han pluggade på.
Zhejiang university svarade han, stora imponerande ögon kollade på honom, WOW! GOOD utbrister hon med tummen upp!


Så jag förstår att de är glada att de pluggar här, och det är mycket press på de stackars små axlarna. Har hört rövar historier om kineser som tar livet av sig under tentaperioder. I en stad I Kina har de vakter som patrullerar runt sjön I campus så att folk inte kan hoppa i. Och en annan stad där de fans många som hanged sig I campus skogen. Det är sorgligt. Och det var egentligen inte detta jag ville komma fram till.

Men iallafall.
Vad jag ville komma fram till var att jag nu spenderat några dagar I biblioteket. Vilket har varit effektivare än vad det någonsin blir hemma I lägenheten.
Ursäkta mig, nu tappar jag tråden totalt.
Jag ville helt enkelt bara berätta att kineser sover, äter, spelar spel såsom WOW och guitarhero (på iPad), ser på film .. De gör alltpå biblioteket!

Jag kom på mig själv titta runt I den fulla salen med kineser. Men 80% av studenterna låg med huvudet på bordet, de sov.

Själv så kommer det till en tidpunkt där jag känner att nej ingen idé jag sitter här bara för sakens skull. Utan nu går jag hem. Men så är det inte för kineser. De måste vara runt sitt plug dygnet runt. All creed till Kineser, vi kan vi! ;)


Mottagna kommentarer:

Ta chansen och skriv något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Här hittar du min blogg:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0