Mat och landskap.

Jag har ingen aning vart förmiddagen tog vägen.
Okej, jag snoozade en hel timma. 
Vaknade 9.30.
2 timmar senare har jag inte gjort något vettigt. 
Jag har ätit frukost, sett klart Love Actually. 
Systers favorit, himla julig och mysig. 
Jag har ingen julkänsla detta året, och lär inte få det heller, hehe. 
Man blir inte omringad av julens alla tillbehör här som i Sverige. 
Vilket ioförsig är bra, för det är redan jobbigt nog att inse att jag missar glögg, pepparkakor, lussekatter(!) och alltdärtill. 
Jag känner mig seg i hela kroppen idag.
Som om axlarna är tyngre än någonsin, de hänger vid golvet. 

Jag var duktig nog att läsa igenom vår artikel igårkväll. 
Vår artikel till grupparbetet. Som vi ska börja med imorgon.
Hurra, ytterligare ett grupparbete. Jag som Älskar grupparbeten ... 
Jag ska väl egentligen inte klaga, för jag hade verkligen inte velat presentera 20 min själv. På engelska. Aldrig. 
Sedan har jag ioförsig 6 andra artiklar som landade i mailboxen. Så det är väl bara att göra det. 
Men först, lite bilder till folket. Det är ju alltid kul. 

På vår gård. En skylt 'No Parking', men kineser har aldrig varit duktiga på att lyda regler eller läsa skyltar. Ja menar, det finns ju inte 2 parkeringsrutor precis bakom.. 

En sten ... Med två tecken. 

Skolans matsal; sittplatser. 

Detta är senaste favoriten i skolans matsal. Fräsch, billigt och gott! 
Steg 1: tag en plastkorg.

Steg 2: Välj dina råvaror i kylen (och utanför)
I min korg: Sallad, kinesisk korv, svampx2, nudlar och tofu.



Steg 3: Langa fram din plastkorg och betala med ditt canteenkort, beep. 5,50 RMB - WIN! Välj: starkt eller inte starkt? Inte starkt. 


Medans du väntar, tag kort. Kände mig som största turisten i staden. Som skulle ta kort i skolans matsal, haha. Jag tror att jag hade kollat lite knasigt på någon som hade tagit fram kameran och fotat handelsrättens fik. hehe. 

Iallafall så är detta en av skolans x antal matsalar. De är uppbygda som små restauranger med kök bakom. Alla ståendes i en rad. Ca 10+ olika restauranger, där du beställer eller tar en färdiggjord maträtt och betalar. 

VOILA! Maten serverad. Jag la dit lite lök och chili för att få liite mer smak. Det smakade ljuvligt. Färskt och med ditt egna val av ingredienser. Jag åt upp allt. Allt!
 
 

Diska behöver man heller inte göra. Lämna sked och pinnar i metallboxen med hål och sedan resten på ett rullband. Himla bekvämt. Nu när jag tänker efter så är det så det fungerar i Sverige med, haha. Men skillnaden är att jag aldrig äter i handelsrätten eftersom det är 10 gånger dyrare ...


Jag orkade aldrig gå en lång promenad. Så här är ett kort, fint ändå! 

Inne i vårt lilla områden. Massor med små kinesiska resturanger. Jacob hittade en muslimsk restaurang som han åt ett tag. Han köpte med sig stekt ris till mig därifrån när jag var sjuk för några veckor sedan. Riset kom upp igen ... sedan dess har jag inte ätit där, och tänker inte äta där. 
Det var såklart inte pga riset som de kom upp igen, men mest att jag förknippar det med ja ... 
 

Jag och Jacob bestämde oss för att lyxa till vår middag lite. Med en dyr middag. Medan vår tredje flatmate pluggade på. Det blev hotpot. Man beställer in kött först. 

Sedan kommer råvaror, som man även här väljer vad man vill ha. När köttet är uppätet så fylls grytan på med vatten och det är bara att koka grönsakerna i vår hotpot. Den dyra middagen gick på totalt 51 rmb, dyrt tyckte vi. Och kom fram till att vi kudne skippa bambuskottet nästa gång, de va ingen höjdare och kostade hela 4rmb. 

Ja, man blir helt hjärntvättad här.
 
Nu hann klockan bli tolv. 
Dags att ta tag i plugget. 
Sedan är det lunch på ingång!
 
 
 
 

Mottagna kommentarer:

Ta chansen och skriv något här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Här hittar du min blogg:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0